Volkshuisvesting, Leefomgeving en Stedelijke Vernieuwing

Wat mag het kosten?

Wat mag het kosten?

Bedragen * € 1.000

Rekening

Begroting

Begroting

Meerjarenraming

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Lasten

4.585

4.558

4.523

4.698

4.882

5.073

Baten

-1.783

-2.782

-1.988

-2.048

-2.111

-2.174

Saldo van baten en lasten

2.802

1.776

2.534

2.650

2.771

2.899

Saldo

2.802

1.776

2.534

2.650

2.771

2.899

plus = nadeel, min = voordeel

2024

2025

2026

2027

Mutaties bestaand beleid

437

480

526

642

Nieuwe voorstellen

333

346

361

376

Investeringen

0

0

0

0

Amendementen

-57

-59

-62

-65

Totaal

713

767

825

953

plus = nadeel, min = voordeel

2024

2025

2026

2027

Investeringen

0

0

0

0

Vervangen voertuigen

0

0

0

0

De  heftruck, de bus en transporter zijn economisch en technisch afgeschreven en aan vervanging toe. De voertuigen worden vervangen door een duurzame variant.

Nieuwe voorstellen

333

346

361

376

Formatie opvang en huisvesting kwetsbare groepen

276

287

299

311

Al een aantal jaar staat het dossier rondom huisvesting statushouders hoog op de (politieke) agenda. Door een tekort aan sociale huurwoningen voor deze doelgroep is het moeilijk om de jaarlijkse taakstelling te halen.
Begin 2022 brak de oorlog in Oekraïne uit en werd de gemeente verzocht om 128 opvangplekken voor Oekraïense vluchtelingen te organiseren. Deze groep is in juni 2022 opgevangen in de tijdelijke locatie Park Vogelenzang. Voor de periode vanaf 2023 heeft de gemeente twee nieuwe plekken op het oog waar de vluchtelingen naar toe kunnen doorverhuizen (tijdelijk). Ook is eind 2022 duidelijk geworden dat de gemeente aan de lat staat voor de opvang van asielzoekers. Inmiddels heeft de raad ingestemd met twee locaties voor de opvang van asielzoekers door het COA.

De afgelopen jaren is veel ambtelijke inzet opgegaan in deze “projecten”. Het onderwerp is steeds opgepakt binnen de huidige formatie (aangevuld met externe inhuur) waardoor andere beleidsterreinen in de knel zijn gekomen (bv de uitvoering van het beleidsplan sociaal domein). Inmiddels is het beeld ontstaan dat de opgave voor het opvangen van vluchtelingen/asielzoekers en het huisvesten van statushouders een structurele inzet vraagt.

Verhuiscoach

57

59

62

65

Doorstroming realiseren op de woningmarkt is van groot belang. Wanneer doorstroming plaatsvindt komen geschikte woningen vrij voor woningzoekenden. In de gemeente Bloemendaal vindt beperkt doorstroming plaats. Dit draagt bij aan langere wachttijden, daarnaast beginnen huishoudens hierdoor later aan de volgende fase van hun leven. Om meer doorstroming te realiseren is een verhuiscoach wenselijk. De verhuiscoach kan ouderen en ‘scheefwoners’ benaderen en hen ondersteunen bij het vinden van een geschikte woonruimte. Door actief bewoners te benaderen en inwoners aan het denken te zetten over hun huidige en toekomstige woonsituatie, zal meer doorstroming gerealiseerd worden in de gemeente. Daarmee zal op termijn de wachttijd voor o.a. sociale woningen ook afnemen.

Amendementen

-57

-59

-62

-65

Verhuiscoach

-57

-59

-62

-65

Bij de begrotingsbehandeling 9 november 2023 is een amendement aangenomen.

Deze pagina is gebouwd op 11/14/2023 14:11:27 met de export van 11/14/2023 13:33:10