Paragrafen

Lokale heffingen

Beleid opbrengst en dekking

Het beleid ten aanzien van de opbrengst van de in deze paragraaf genoemde belastingen en retributies voor de jaren 2024-2027 is als volgt:

  • Onroerende-zaakbelastingen: inflatiepercentage (3,4%) koppeling met het landelijk inflatiecijfer voor de loon-prijsontwikkeling (CPI) volgens het Centraal Planbureau (CPB);
  • roerende belasting op woon- en bedrijfsruimten: inflatiepercentage (3,4%);
  • rioolheffing: 100% kostendekking;
  • afvalstoffenheffing: 100% kostendekking;
  • begrafenisrechten: 100% kostendekking;
  • leges: inflatiepercentage (3,4%), 100% kostendekking;
  • precariobelasting: inflatiepercentage (3,4%);
  • parkeerbelasting: zie begrotingsvoorstel nummer 7 en het aangenomen amendement H;
  • toeristenbelasting: verlaging van € 5 naar € 3,85 per overnachting, zie ook het aangenomen amendement E.

Voor de twee laatste belastingsoorten geldt dat er geen koppeling (meer) is met die van de gemeente Zandvoort.

Inflatiecorrectie
Voor de heffingen en belastingen geldt een koppeling met het landelijk inflatiecijfer voor de loon- en prijsontwikkeling van het Centraal Planbureau. Voor het begrotingsjaar 2024 wordt conform de vastgestelde kadernota voorgesteld de tarieven van de onroerende-zaakbelastingen, de roerende zaakbelasting, de precariobelasting en de leges ten opzichte van de tarieven 2023 te verhogen met 3,4%. Naar aanleiding van de aangenomen motie in de raad van 20 april 2023 worden de tarieven voor de toeristenbelasting niet geïndexeerd. Zie voor een nadere toelichting begrotingsvoorstel nummer 14. De tarieven voor de parkeerbelasting worden eveneens niet geïndexeerd. Zie daarvoor begrotingsvoorstel nummer 7.

OZB
Er wordt gestuurd op realisatie van de te behalen inkomsten rekening houdende met de 3,4% prijsinflatie volgens de kadernota en de areaaluitbreiding als gevolg van nieuwbouw. De laatste  component dient om de korting op de 'inkomstenmaatstaf algemene uitkering' te compenseren.  De landelijke marktontwikkeling tussen 1 januari 2022 en 1 januari 2023 bij woningen wordt, op basis van de mei-circulaire gemeentefonds geschat op 3%. Voor niet-woningen wordt de waardeontwikkeling over dezelfde periode geschat op 2%. In de begroting 2024 is zowel bij de berekening van de algemene uitkering uit het gemeentefonds als de opbrengstramingen van de OZB met deze waardeontwikkeling rekening gehouden.
Op 1 januari 2024 begint een nieuw WOZ-tijdvak met waardepeildatum 1 januari 2023.
Als in het WOZ-tijdvak (1-1-2022 tot 1-1-2023) sprake is van waardestijgingen/-dalingen, dan vindt, rekening houdend met de beschikbare belastingcapaciteit, een verrekening plaats via een evenredige respectievelijke verlaging/verhoging van de ozb-tarieven 2024.
In de in december 2023 aan uw raad aan te bieden raadsvoorstel belastingverordeningen zal nader worden ingegaan op de waardeontwikkeling en de gevolgen voor de belastingtarieven 2024.

Rioolheffing
Voor de rioolheffing worden tarieven gehanteerd die hoogstens kostendekkend zijn. De geraamde baten mogen de geraamde lasten niet overschrijden. Hiertoe is een overzicht van baten en lasten opgenomen inclusief een toelichting van de beleidsuitgangspunten. De kosten worden voor 40% bij de eigenaar en voor 60% bij de gebruiker verhaald. Het eigenarentarief voor de rioolheffing is gebaseerd op de WOZ waarde. Het gebruikerstarief is gebaseerd op het waterverbruik. Op 16 december 2021 is het nieuwe Waterplan voor de planperiode 2022-2026 vastgesteld. Uit het Waterplan is gebleken dat er geen sprake is van 100% kostendekkendheid. Dit is reden geweest om voor de komende begrotingsjaren naast de correctie voor inflatie (=3,4%) een extra verhoging van 1,8% door te voeren. De uit het Waterplan voortvloeiende financiële consequenties zijn in de meerjarenbegroting 2024-2027 verwerkt.

Afvalstoffenheffing
Voor de afvalstoffenheffing geldt het beleid van volledige kostendekking. Evenals bij de rioolheffing geldt dat de geraamde baten de geraamde lasten niet mogen overschrijden. Voor het inzicht wordt verwezen naar het overzicht van baten en lasten en de bijbehorende toelichting op de beleidsuitgangspunten. De gemeente Bloemendaal heeft met Meerlanden een dienstverleningsovereenkomst afgesloten voor de huishoudelijke afvalinzameling.

Grafrechten
Ook voor de grafrechten geldt het beleid van volledige kostendekking.

Precariobelasting
Precariobelasting wordt geheven voor voorwerpen die vergunningplichtig zijn, terrassen en ligplaatsen. Voor kabels en leidingen in gemeentegrond is vanaf 2022 heffing niet meer mogelijk.

Parkeerbelasting
De tarieven van de parkeerbelastingen liften normaliter jaarlijks mee met de inflatie-aanpassingen. De tarieven voor het strand werden van oudsher afgestemd op de Zandvoortse tarieven. Vanaf het belastingjaar 2021 is deze koppeling los gelaten. Het prijsverschil met buurgemeente Zandvoort is zover toegenomen dat de Bloemendaalse ondernemers pleiten voor een verlaging van de parkeertarieven. Het voorstel is geen indexering door te voeren op de uurtarieven en de prijzen voor een dagkaart te verlagen. De betaaltijden wijzigen niet. Zie voor een nadere toelichting begrotingsvoorstel nummer 7 en het aangenomen amendement H. De raming van deze belangrijke inkomstenbron van de gemeente is sterk afhankelijk van weersomstandigheden en wisselende aantallen evenementen.

Indien geen, of te weinig, parkeerbelasting is voldaan, kan de gemeente een naheffingsaanslag opleggen, vermeerderd met kosten. Deze kostenopslag moet door de gemeente worden onderbouwd. De gemeente moet kunnen laten zien dat de kosten per naheffingsaanslag (op ramingsbasis) gelijk of hoger liggen dan dit bedrag.Het maximumbedrag dat voor de kostenopslag in rekening kan worden gebracht bedraagt per 1 januari 2024 € 76,70. Dit bedrag groeit jaarlijks mee met het prijsindexcijfer van de gezinsconsumptie.

Toeristenbelasting
Het tarief van de toeristenbelasting in Bloemendaal lift normaliter jaarlijks mee met de inflatie-aanpassingen en werd van oudsher afgestemd op de Zandvoortse tarieven. De koppeling met de Zandvoortse tarieven is met ingang van het belastingjaar 2021 los gelaten.
Naar aanleiding van de aangenomen motie in de raad van 20 april 2023 is het tarief toeristenbelasting herzien. Het Bloemendaalse tarief wordt per 1 januari 2024 verlaagd van € 5,00 naar € 3,85 per overnachting. Zie voor een nadere toelichting begrotingsvoorstel nummer 14 en het aangenomen amendement E.

Kwijtscheldingsbeleid
De gemeente voert een kwijtscheldingsbeleid conform de Invorderingswet 1990.
Indien een belastingplichtige niet of over te weinig financiële middelen beschikt om de belastingaanslag te voldoen, wordt voor 100% kwijtschelding verleend indien uit een vermogenstoets en een inkomenstoets blijkt dat het inkomen gelijk is aan of minder dan het wettelijk minimuminkomen (bijstandsnorm).
Kwijtschelding wordt alleen verleend indien het een aanslag betreft voor onroerende-zaakbelasting, roerende-zaakbelastingen, afvalstoffenheffing (alleen voor de eerste afvalcontainer, niet voor extra containers) en rioolheffing voor het gebruikersgedeelte. De overige heffingen zijn in de betreffende belastingverordeningen uitgesloten van kwijtschelding.

Het bedrag aan kwijtscheldingen bedroeg / bedraagt (bedragen in €):

Kwijtschelding

2022(W)

2023 (B)

2024 (B)

Afvalstoffenheffing

 € 86.266

€ 90.000

€ 90.000

Rioolheffing

€ 39.505

€ 45.000

€ 45.000

Totaal

 € 125.771

€ 135.000

€ 135.000

Zowel de raming kwijtschelding afvalstoffenheffing als kwijtschelding rioolheffing is gebaseerd op realisatiecijfers en behoeft ten opzichte van het begrotingsjaar 2023 niet aangepast te worden.

Deze pagina is gebouwd op 11/14/2023 14:11:27 met de export van 11/14/2023 13:33:10