Doelenboom
Beheren en inrichten van wegen.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit begrotingsjaar 2024 | Resultaat begrotingsjaar 2024 |
---|---|
Groot onderhoud wegen volgens onderhoudsplan 2024 (vast te stellen door B&W in voorjaar 2024) | Het groot wegonderhoud volgens het onderhoudsplan is aan het einde van het jaar uitgevoerd. |
Herinrichting Prins Hendriklaan/Oranje Nassaulaan (incl. riool en drainage). | Toekomstgerichte en duurzame (her)inrichting van de wegen. |
De Bloemendaalse winkelstraat heeft na diverse verbouwingen in de straat een opknapbeurt nodig om weer een aantrekkelijke winkelstaat te worden. | Opstellen van een ontwerp- en inrichtingsplan voor de Bloemendaalse winkelstraat. |
De Voorbuurt wordt heringericht om de entree van Bloemendaal te verfraaien en verbeteren. Het plan is afgestemd met de buurt. | Het inrichtingsplan is bestuurlijk vastgesteld en gereed voor uitvoering in 2025. |
Beheren van openbare verlichting en verkeersregelinstallaties.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit begrotingsjaar 2024 | Resultaat begrotingsjaar 2024 |
---|---|
Vervangen ca. 650 verlichtingsarmaturen en ca. 50 lichtmasten in Overveen, Aerdenhout en Bennebroek. | De straatverlichting is vervangen door duurzame en dimbare led-verlichting. |
Vergroten van verkeersveiligheid.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit begrotingsjaar 2024 | Resultaat begrotingsjaar 2024 |
---|---|
Planvorming herinrichten kruising Leidsevaart-Bekslaan, inclusief vervangen/verplaatsen fietsbrug | Definitief ontwerp is vastgesteld na voltooiing van de participatie en is gereed voor uitvoering in 2025 of eerste helft 2026. |
Verbeteren verkeersveiligheid Bijweglaan | Verkeersveilige inrichting van weg en voetpaden met behoud van de bomen gerealiseerd. |
Deelname Nationaal Actieplan Verkeersveiligheid via provincie. Het Regionaal Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid provincie Noord-Holland gaat naar verwachting Q4 2023 van start. | Meewerken aan het Regionaal Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid. Looptijd tot aan 2030. |
We willen een veiligere en anders ingerichte Zeeweg. | Bloemendaal is actief betrokken bij verkeersmaatregelen die de provincie neemt (korte en lange termijn/groot onderhoud 2028). |
Kop Zeeweg herinrichting voetgangersgebied | Het definitief ontwerp voor de herinrichting van de Kop van de Zeeweg is gereed voor uitvoering. |
Herinrichting Hartenlustlaan en gedeelte Kennemerweg | Verkeersveilige inrichting als 30 km-weg met fietsstroken. |
We stimuleren de uitbreiding van 30 km wegen binnen de bebouwde kom en zetten in op het bevorderen van wandel- en fietsverkeer. | We stellen in 2024 een langetermijnvisie op met een investeringsplan voor de realisatie. |
Bloemendaalseweg Overveen herinrichting tussen Zijlweg en spoor | De weg is opnieuw ingericht volgens de huidige richtlijnen voor 30 kilometerwegen. |
Beheren parkeervoorzieningen.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit begrotingsjaar 2024 | Resultaat begrotingsjaar 2024 |
---|---|
De parkeervergunningen (parkeerrechten) voor bewoners en bezoekers zijn de afgelopen jaren digitaal gemaakt. Dit systeem vraagt aanhoudende kwaliteitszorg. Het bepalen van het gewenste parkeertarief bij het strand is een aandachtspunt. | Voor bewoners en bezoekers blijft een goed functionerend systeem van belanghebbenden parkeren beschikbaar. |
Voorzien in toenemende behoefte aan openbare oplaadpunten voor elektrische voertuigen. | Voortzetting van samenwerking met MRA-Elektrisch. Vaststelling van plankaart met plekken waar nieuwe openbare laadpalen voor auto's kunnen komen. |
Overleg en afstemming provincie en busvervoerder over invulling busconcessie en (jaarlijks vast te stellen) lijnenplan.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit begrotingsjaar 2024 | Resultaat begrotingsjaar 2024 |
---|---|
Jaarlijks door provincie vast te stellen nieuwe dienstregeling voor de bus en door NS vast te stellen dienstregeling voor de trein. | Voor al het openbaar vervoer zetten we in op herstel van het vervoersniveau dat gold vóór de Coronacrisis. In 2023 is dat niveau nog niet bereikt. Ook personeelstekort bij de OV-bedrijven speelt daarbij een rol. |
Overleg en afstemming met NS en ProRail over dienstregeling en gebruik spoornet.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit begrotingsjaar 2024 | Resultaat begrotingsjaar 2024 |
---|---|
In 2022 is onderzoek gedaan naar geluid en trillingen langs het spoor in Overveen. Daar zijn geen bijzonderheden uit gekomen in relatie tot de bekende (berekende) geluidsgrenswaarden. Met bewoners en Prorail/NS wordt verder gesproken over maatregelen die het spoorgeluid verder kunnen verlagen (onderhoud aan het spoor, specifiek aandachtspunt de stalen spoorbruggen, inzet stille treinen). | Er komt duidelijkheid over de wenselijkheid en nut en noodzaak voor aanvullende mitigerende maatregelen. Daartoe moet het overleg met stichting TOOS / overige belanghebbenden / Prorail /NS en de raad (F1-moties) tot een afronding komen. |
We zetten in op het beter faciliteren van het OV en op minder overlast van auto's in de kernen. | We werken mee aan het actieprogramma OV-knooppunten IJmond/Zuid-Kennemerland van de provincie dat een koppeling legt tussen (spoor-)vervoer en RO-beleid. |
Bevorderen bereikbaarheid
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit begrotingsjaar 2024 | Resultaat begrotingsjaar 2024 |
---|---|
Voortzetting deelname Regionaal Mobiliteitsfonds. | Deelname wordt voortgezet conform de gemeenschappelijke regeling Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland |
We zetten in op een goede bereikbaarheid van het strand. | In 2023 worden oplossingsrichting gekozen in het regionale programma Bereikbaarheid kust. Vanaf 2024 kan een maatregelenpakket tot uitvoering komen. Een eerste beeld daarvan (uit het Bloemendaalse collegeprogramma) is, dat autoverkeer naar het strand in P+R/transferium wordt opgevangen en dat drukte tijdig wordt gesignaleerd door dynamisch verkeersmanagement. |
We willen fietsverkeer naar Bloemendaal aan Zee bevorderen. | Plaatsen van een bewaakte fietsenstalling met oplaadpunten E-bikes als onderdeel van herinrichting Kop Zeeweg. |
We willen een lange termijnplan voor regionale verbindingen fiets- en wandelverkeer. Op korte termijn maken we school-fietsroutes veiliger en verbeteren we de verkeersveiligheid in winkelstraten. | Op regionaal/kernenniveau maken we onderdeel uit van het Programma Versterken netwerk fietspaden van de provincie Noord-Holland (regionaal toekomstbeeld fiets). De GR Bereikbaarheidsregio Zuid-Kennemerland speelt een rol in de afstemming vanuit de regio en kan projecten co-financieren vanuit het mobiliteitsfonds |