- verbonden partijen
Participatiebebedrijf Spaarne Werkt
Participatiebebedrijf Spaarne Werkt
Gemeenschappelijke Regeling Participatiebedrijf Spaarne Werkt
Doelstelling
De doelstelling van het Participatiebedrijf is de organisatie van en toeleiding naar betaald werk voor de volgende doelgroepen:
- Inwoners met een indicatie Wsw of Nieuw Beschut
- Inwoners met een indicatie Banenafspraak
- Inwoners met een overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt
- Jongeren zonder startkwalificatie die zijn uitgevallen uit het onderwijs
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Het werkvoorzieningsschap is een openbaar lichaam (rechtspersoon) dat wordt bestuurd door het bestuur GR Participatiebedrijf Spaarne Werkt, bestaande uit vier verantwoordelijke portefeuillehouders van de deelnemende gemeenten. Het bestuur heeft ook nog twee onbezoldigde externe adviseurs.
Bestuurlijke verantwoording
De begroting van het Participatiebedrijf wordt ter zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad.
De jaarrekening wordt aan de raad ter kennisneming voorgelegd.Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 4 procent in deze gemeenschappelijke regeling, op basis van de toegekende re-integratiebudgetten Participatiewet (Wsw-deel).
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 202 2
31 dec. 202 2
1 jan. 20 22
31 dec. 202 2
€ 6.584.409
€6.811.870
€ 4.228.259
€ 6.025.421
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2021
202 2
2021
2022
€ 419.626
- € 480.414
€ 0
€ 0
Bijdrage bestuurskosten
2023 (€ x 1.000)
Meerjarenraming 66040110 (x €1.000)
Begroot
Werkelijk
2024
2025
2026
2027
€ 699
nb
€ 891
€ 911
€ 932
€ 953
Ontwikkelingen
Voor 2024 verwacht het Participatiebedrijf een aanvullende gemeentelijk bijdrage nodig te hebben van € 443.175 om tot een sluitende begroting te komen. Het aandeel van Bloemendaal is daarin € 17.246. De raad heeft in het kader van het geven van een zienswijze ingestemd met de ontwerpbegroting 2024 van het Participatiebedrijf.
- verbonden partijen
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken
Gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Doelstelling
Het rechtmatig en doelmatig verlenen van uitkeringen ingevolge de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz. Terugdringen van uitkeringsafhankelijkheid en werkloosheid. Het verlenen van bijzondere bijstand, minimabeleid en schuldhulpverlening. Zo veel mogelijk beperken van de financiële risico’s. Het inburgeren van nieuwkomers. De visie/beleidsontwikkeling van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WSW en gemeentelijke schuldhulpverlening.
De administratieve uitvoering van de WMO en Jeugdwet, alsmede de bemensing van het WMO-loket Bloemendaal.
Kwalitatief goed en een financieel gezonde intergemeentelijke afdeling voor inwoners die in een kwetsbare positie verkeren, met het doel zelfstandige participatie te bevorderen.
Het door de individuele gemeenten vastgestelde beleid en de uitvoering van de Participatiewet binnen de gestelde budgetten realiseren.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
Het college van B&W besluit over beleid, uitvoering, de begroting en de jaarrekening, op dezelfde wijze als bij de reguliere afdelingen.
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarlijkse afdelingsplan IASZ en de voortgang komen de stuurgroep en de portefeuillehouders van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten een aantal maal per jaar in vergadering bijeen. De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 46 %.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; hoog
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 202 2
31 dec. 202 2
1 jan. 202 2
31 dec. 202 2
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Meerjarenraming
IASZ
Lasten IASZ
Baten IASZ
Saldo2023 (x € 1.000)
Meerjarenraming (uit begroting IASZ)
Begroot
Werkelijk
202 4
202 5
202 6
202 7
€ 8.583
nb
€ 8.456
€ 8.551
€ 8.534
€ 8.552
- € 3.654
nb
- € 3.757
- € 3.843
- € 3.843
- € 3.843
€ 4.929
nb
€4.699
€ 4.708
€4.691
€ 4.709
Ontwikkelingen
De verwachting is dat de arbeidsmarkt in 2024 nog gunstig blijft. Er zal naar verhouding meer intensieve begeleiding nodig zijn voor inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt en voor statushouders.
- verbonden partijen
Gemeenschappelijke Orgaan Beschermd Wonen
Gemeenschappelijke Orgaan Beschermd Wonen
Gemeenschappelijk Orgaan Beschermd Wonen
Doelstelling
Het Rijk verplicht gemeenten binnen dezelfde regio om samen te werken bij de doordecentralisatie Beschermd wonen. Om aan deze eis te voldoen hebben de gemeenten in onze regio afgesproken het Gemeenschappelijk Orgaan Beschermd Wonen op te richten (GO). Vanuit het GO worden afspraken gemaakt over beleid, gezamenlijke taken en verantwoordelijkheden, inkoop en financiën. Het GO zou ingaan per 1 januari 2023. Dit is uitgesteld. Over de (nieuwe) ingangsdatum van het GO zijn de regiogemeenten met elkaar in gesprek. De verwachting is dat dit 1 januari 2024 wordt. De ambitie van de doordecentralisatie is dat burgers met een psychische kwetsbaarheid zo gewoon mogelijk wonen, in hun eigen omgeving, met herstelondersteuning gericht op inclusie, volwaardig burgerschap, participatie, zelfredzaamheid en informele steun. Dit versterkt de beweging van ‘intramuraal’ naar ‘zo gewoon mogelijk' thuis wonen. Het GO faciliteert een goede samenwerking in de regio, wat bijdraagt aan het behalen van deze doelstellingen.
Deelnemende gemeenten
Heemskerk, Beverwijk, Velsen, Haarlem, Zandvoort, Bloemendaal, Heemstede en Haarlemmermeer.
Bestuurlijk belang
Aan het Gemeenschappelijk Orgaan Beschermd Wonen wordt deelgenomen door de colleges van de acht gemeenten. Zij worden vertegenwoordigd door hun portefeuillehouders. De uitvoerende taken van het GO worden belegd bij het Uitvoeringsteam Regionale BW (URB), dat in ieder geval de eerste 3 jaren gepositioneerd wordt bij de gemeente Haarlem.
Bestuurlijke verantwoording
De begroting van het GO wordt ter zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad.
Financieel belang
PM.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2022
31 dec. 2022
1 jan. 2022
31 dec. 2022
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2021
2022
2021
2022
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
2023 (x € 1.000)
Meerjarenraming (63010110.443800)
Begroot
Werkelijk
2024
2025
2026
2027
n.v.t.
n.v.t.
PM
PM
PM
PM
Ontwikkelingen
Het Rijk heeft in juni 2022 besloten dat de doordecentralisatie beschermd wonen wordt uitgesteld naar 1 januari 2024. Dit betekent dat in 2023, net als in de huidige situatie, de zorgkosten en uitvoeringskosten voor Beschermd Wonen nog volledig worden gedekt uit de rijksbijdrage BW die centrumgemeente Haarlem ontvangt. Onder andere vanwege deze landelijke ontwikkelingen en de gevolgen hiervan voor ons regionale proces is het noodzakelijk gebleken de oprichting van het GO Beschermd wonen uit te stellen.